معاون محیط زیست یزد:
برنامههای توسعهای بدون توجه به کودکان، بیهدف است
ایسنا/یزد معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد ضمن اشاره به اهمیت موضوع آموزش نکات محیط زیستی به کودکان، اظهار کرد: ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ ﺷﺪن رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺻﺤﯿﺢ در ﻫﻤﻪی ﻣﻮﺿـﻮﻋﺎت اﺟﺘﻤـﺎعی، ﺑﻪ وﯾژه در ﺷﯿﻮهی ﺑﺮﺧﻮرد و رﻓﺘﺎر ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﻃﺒﯿﻌﺖ، از ﺳﻨﯿﻦ کودکی اتفاق میافتد و به همین علت باید در آموزش مسائل زیست محیطی به کودکان کوشا باشیم.
«اعظم حبیبی پور» به مناسبت روز ملی کودک و محیط زیست در گفتوگو با ایسنا، ضمن بیان این که زمین امروزه به کمک نیاز دارد، گفت: شناخت و درک خطرات تهدید کننده محیط زیست برای کودکان و نوجوانان ضروری بوده و آنها میتوانند بهترین سفیران برای هوشیارسازی خانوادهها در قبال محیط زیست باشند.
وی افزود: در این راستا باید حساسیت در قبال حفاظت از محیط زیست و آگاهی کودکان و نوجوان درباره محیط زیست را افزایش داده و تلاش برای درک ارزش حفاظت از طبیعت را هدف قرار داد.
حبیبی پور گفت: ﻻزم اﺳﺖ این آموزشها از دوران مهدکودک، پیش دبستانی و دبستان در نظام آموزشی قرار گیرد تا ﺑﺎ ﻫﻢ اﻓﺰایی ﺗﻤﺎم ﺗﻼشﻫﺎ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎ، ﺑﺘﻮاﻧﯿﻢ ﻧﻘﺶﻣﻮﺛﺮی در ﺗﺮﺑﯿﺖ نسلی کارآمد و آﯾﻨﺪه ﺳﺎز اﯾﻔﺎ کنیم.
وی ضمن بیان این که کودکان بخش مهمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، گفت: برنامههای توسعهای بدون توجه به کودکان، بی هدف و نامفهوم خواهد بود.
معاون محیط زیست استان ضمن بیان این که برای آموزش نگهداری از منابع طبیعی و محیط زیست به کودکان باید نکاتی را در نظر گرفت، اظهار کرد: اولین نکتهای که در این رابطه مهم است توضیح تاثیرات متقابل بشر و طبیعت است.
وی خاطرنشان کرد: تشریح ساده موضوعات مربوط به تنوع زیستی، چرخههای طبیعی، لزوم ﺣﻔﻆ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﮔﯿﺎﻫﺎن و جانوران، ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﯾﯽ در ﻣﺼﺮف ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ تجدید ناپذیر مانند آب و گاز و کاغذ و سوخت، جمع آوری و تفکیک زباله، ﺧﻮدداری از استفاده غیرضروری از وسایل نقلیه شخصی از جمله موضوعاتی است که میتوان برای آموزش در نظر گرفت.
وی اظهار کرد: ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و زﯾﺒﺎﯾﯽﻫﺎی آن با حضور در ﭘﺎرکها و مناظر طبیعی مانند کوه و جنگل و رودخانه و دریا امکان پذیر است و باعث ﺗﻘﻮﯾﺖ روﺣﯿﻪ ﻣﺜﺒﺖ در کودکان و ایجاد ﻋﻼﻗﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ میشود.
حبیبیپور با بیان این که آﻣﻮزش روشﻫﺎی ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ به داﻧﺶ آﻣﻮزان با حضور هدفمند آنها در طبیعت و ابزارهای کمک آموزشی مانند فیلمهای مستند آموزشی، داستانهای جذاب با موضوعات سازگاری با محیط زیست امکان پذیر است، گفت: کودکان با این روشها خیلی راحتتر پیامهای محیط زیستی را درک کرده و علاوه بر رفع کسالت دانش آموزان و ایجاد تنوع در سیستم آموزشی، تاثیر بسیار مثبتی در اهمیت به حفظ و بهسازی محیط خواهد داشت.